Francie 2001

Les 3 vallées (3 údolí)

Odjezd

Plánovaný odjez z metra Radlická v 19 hodin celkem vyšel. V autobuse jsme měli předposlední řadu sedadel a jedno místo vedle před Ondrou. Na zadní pětce byly tašky a basa (hudební nástroj). Ještě než jsme vyjeli z Prahy tak jsme tašky měli přerovnaný na lůžkovou úpravu, Kája ležel na taškách a basa nějak náhodně držela nad ním. Jedeme směrem na česko-rakouský přechod Dolní Dvořiště, protože v Německu začaly platit nové předpisy Euro pro motory, které naše Karosa nesplňuje. Rakušané mají plno starostí o Temelín a tak je průjezd bez problémů až na to že musíme vystoupit, dojít na celnici kde celníci musí zadat čísla pasů do počítače což trvá asi 30 minut. Před tím jsme se ještě zastavili v duty-free shopu. Každou hodinu jsme měli vzadu návštěvu, nějaký člověk si chodil hrabat něco z batohu, na kterým ležel Kája: pivo, pas, placatici, pas zpátky, chleba, pas, pas zpátky a vždycky u toho říkal něco o tom abychom mu nerozmačkali rajčata, ale ignorovali jsme ho.

Cesta

Jedeme celou noc přes Rakousko. Spát se mi moc nedaří. Karosa asi není DeLuxe ;-). Ráno přijíždíme do Švýcarska. Nevím, ale zdejší krajina, kterou můžu vidět oknem mě moc nezaujala. Připomíná mi to Českomoravskou vrchovinu. Jsou tu také paneláky. Skoro celá dálnice je ale obehnána protihlukovou stěnou. Z ničeho nic se na nás přilepuje policejní hlídka a chce abychom ji následovali na stanici. Tam nás chvíli prudí že prý jsme jeli nebezpečně či co, ale za chvíli pokračujeme dál. Jedeme kolem Ženevského jezera ale skoro nic není vidět. Přejíždíme hranice s Francií. Trochu nás překvapilo, když se zadni dvěře autobusu za jízdy otevřely. Reklamoval jsem to u řidiče, ale bylo mi řečeno že to není teoreticky vůbec možné, protože jsou 2x zajištěny. Na tom bylo něco pravdy, protože když jsme stáli otevřít se nedali a nemohli jsme je tudiž použí na vystupování :-( Asi po hodině jízdy nakupujeme v místním supermarketu nakupujeme skvělé víno, jemný sýr a světoznámé bagety. Jedeme přes Annesy a Albertvile, ve kterém se konala zimní olympiáda 1992. Lyžování ale probíhalo právě ve třech údolích. Po ujetí asi 1200 km tj. cca 21,5 h se ubytováváme v Reberty 1850 což je součást (čtvrť) Les Menuires.

První lyžování

Již v 6 hodin nás šílený Ondra budí píšťalkou. Po osmé mohutně snídáme a ve 9:15 vyrážíme na sjezdovku. Je nádherné počasí a všechny sjezdovky jsou dokonale upravené. Zkrátka skvělé. Kolem sjezdovek je totiž postaveno několik desítek pevných sněžných děl, které po 17 hodině spustí a sněží a sněží, což je trochu slyšet i na našem pokoji jako takové šumění. Kromě toho také nastupuje noční směna rolbařů, které sníh rozhrnují a upravují sjezdovky.

Super lyžování

V pondělí je jasno asi -8°C. Opět skvělé lyžování ve všech třech údolích. V úterý je skoro jasno a teplota se pohybuje mezi -6 až -3°C. Večer jezdíme na konci modré sjezdovky na klouzcích ("lopatách"). Přesun nahoru realizujeme výtahy ;-) mezi jednotlivými budovami. V rámci zdravé výživy si na noc dáváme ještě jako 2. večeři guláš. Tři údolí (Courchevel, Belleville, Meribel) mají podle prospektu 200 lanovek a 600 km sjezdovek a několik snowparků pro určené zejména snowboardy, což dává výborné možnosti lyžování ale zároveň si musíte dávat pozor aby vás nezastihl večer v jiném než vašem údolí, protože lanovky přestávají jezdit okolo 16:30 (nutno nastudovat z mapy) a po silnici je to pořádná zajížďka, která by se určitě dost prodražila. V rámci jednoho údolí je také možno se zdarma přemístit skibusem. Protože je Kája povoláním lékař chodí za ním neustále neodbytní pacienti. Naštěstí na ně měl Kája speciální metodu. Nalil jim deci tvrdýho se slovy: "My menší nepijeme." Oni to chtě nechtě nějak vypili a příště už si rozmysleli chodit k nám otravovat s blbostma ;-)

Změna počasí

Je skoro zataženo teplota se pohybuje okolo 0°C. Odpoledne začíná sněžit. I když mám nové brýle do mlhy, přes difuzi skoro nic nevidím. Cestou zpět do Reberty najíždím do boule, lyže se vypnout a já padám na rameno. Asi hůlkou jsem se pěkně bouchnu do solaru a málem jsem si vyrazil dech. Nejhorší je, že jsem málem rozbil plechovku piva co jsem měl v kapse. Lékař (Kája) mi nařídil léčbu ginem a sám si jí předepsal také. Takže v 8 večer již spíme všichni ;-).

Opět jasno

Dnes se opět vyjasnilo je -5°C a fouká studený vítr. Dopoledne jedeme na Col a Moraine na Pointe de Thorens 3266 m. Dopřáváme si jízdu ve volném terénu. Jízda mimo sjezdovky je tu v pohodě, nebezpečné lavinové svahy jsou označeny. Ještě stíháme pěknou červenou sjezdovku Christine. Pak následoval černý Caron. Navečer se přesouváme do Val Thorens. Na některých sjezdovkách se tvoří ledové plotny. Holám se zdá zábavné bylo čekát na pisteuera. Když už nejsme na sjezdovce první, tak tam můžeme být alespoň poslední. Celá akce spočívala v tom, vydržet stát 25 minut na sjezdovce, klepat se zimou a pak přijde pisteur, holky přidělí body a on nás vyžene dolů. Nechápu co na tom mají.

Sněží

Od rána sněží a s postupem času sněžení zesiluje. Protože není skoro nic vidět, dá se napsat snad jenom to, že jsme jezdili převážně z kopce :-). Na plotny přes den napadlo asi 10 cm sněhu, takže nejsou vidět a jída se stává nepříjemnou až nebezpečnou. Večer následuje Ondrovo petardové peklo.

Odjezd

Ráno je zase jasno a sjezdovky jsou opět upravené. My však balíme a uklízíme. Předáváme pokoj a je nám vrácena záloha 100 DM, kterou jsme museli složit hned na začátku při ubytování se. Na to co všechno se nám podařilo během týdne zničit je pokuta 8 franků za rozbitou skleničku docela v pohodě. Ještě štěstí, že kluci nestili vyzkoušet jestli je možno v myčce prát také ponožky :-). Nakládáme autobus a přes Annesy jedeme do Švýcarska. Z mraků se s námi loučí místní velikáni. Za poslední franky nakupujeme ještě dárečky pro přátelé. Nad Ženevským jezerem vykresluje zapadající slunce i přes mraky nádherné panorama Alp. Ve Švýcarsku zastavujeme na odpočívadle. Sním, či bdím vidím telefonní budku a v ní je mimo telefonu také klávesnice. Za 0,90 švýcarského franku je zde možné poslat SMS, E-mail i FAX nebo hledat v telefonním seznamu všech měst. Platit je však nutno mezinárodní nebo swisstelecom kartou, jak také jinak v digitálním světě ;-). Následuje noční přejezd zpestřený "palubním" videem.

Návrat

Přejíždíme Rakousko po dálnici směrem na Linz. Domů se opět dostáváme přes Dolní Dvořiště. jedeme přes Brdy na Prahu. Na Radlické na nás již čekají rodiny a přátelé. Loučíme se a rozjíždíme domů. Čekám na metro a dávám si k snídani poslední černé pivo, které nám ještě zbylo. Doufám, že se za rok zase setkáme na francouzských sjezdovkách.

Některé místní ceny

půjčení lyží+hůlek 6 dnů 347-579 F
půjčení "přaskáčů" 6 dnů 209 F
půjčení snowboardu+boty 6 dnů 805 F

Na permanentku je nutno dodat vlastní průkazkovou fotografii, protože kontrola je prováděna vizuálně u vchodu do lanovky pracovníkem obsluhy. Zřejmě se tak snižuje nezaměstnanost.

bageta 4 F
chléb (taková větší bageta) 7 F
víno 0,75 l (supermarket) 10-130 F
sýr 8-60 F
menu v restauraci 90-130 F
pizza od 31 F
benzín - Naturál 95 6,60 F
nafta 5,15 F

Celý pobyt dobře zorganizovala a tam i zpět ;-) nás autobusem bezpečně dovezla CDK Binovec. V ceně 11 500,- Kč bylo ubytování ve 4 lůžkovém pokoji s vlastní malou kuchyňkou vybavenou také myčkou a kávovarem a koupelnou s vanou a bidetem. Dále pak permanentka na všechny tři údolí a pojištění (úrazové a storno). Jídlo si každý připravoval z vlastních zdrojů.

Vypilo se:
  • 2 placatice whisky
  • 100 piv (přibližně)

Odkazy

Les Menuires domovská stránka s web kamerami
Valthorens web tohoto střediska
Francie Wikipedia - obecné informace Francie
Reberty residence
St. Martin - Belleville homepage
Meribel homepage s kamerama
Alpy předpověd počasí
Meteo meteorologické předpovědi
Ski magazin průvodce lyžaře
ÚAMK - informace na cesty do zahraničí, ceny benzínu, mezinárodní "řidičáky", předpisy ve světě
Leitner ropeways

Aktualizováno: 1.2.2009

Odkazy

Design Miloš Babovák. Upraveno 27.3.2022

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS!